پلاستیکی که در آشپزخانه خود استفاده می کنیم حتی اگر بیش از یک بار از آن بهره ببریم، در نهایت و به سرعت، وارد چرخه بازیافت خواهد شد. اگر شما نیز این معضل را دارید که چگونه برای کاهش مصرف ظروف پلاستیکی آشپزخانه خود اقدام کنیم, باید تا انتها با ما همراه باشید. این مبحث نه تنها موضوع امروزه بلکه سالیان سال افراد را درگیر خود کرده که چگونه مصرف وسایلی را که با پلاستیک تولید شده اند را کاهش دهیم. پس توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

۶ راهکار ساده برای کاهش مصرف پلاستیک

همانطور که می دانید; قیمت برخی از وسایل پلاستیکی سرویس آشپزخانه بیشتر از یک رول آلومینیومی بوده و در عین حال علاوه بر دوام بالای آن, صرفه جویی مناسبی برای هزینه های جانبی روزمره محسوب می شود. اگر شما نیز با این مبحث مشکل دارید, در ادامه شما را با چند ترفند و نکته برای کاهش ضایعات غیر غذایی آشنا می کنیم که فراگیری آن سبب صرفه جویی در مواد مصرفی روزانه شما خواهد شد.

6 راهکار ساده برای کاهش مصرف پلاستیکصرفه جویی

فرقی نمی‌کند پس از یک وعده غذایی بزرگ، غذاهای باقیمانده را بسته‌بندی کنید یا آن را در فریزر بریزید. نگهداری غذایی که از آن استفاده نمی کنید, می‌تواند منبع بزرگی از زباله در آشپزخانه بوده و در نتیجه محیط و فضا را اشغال کند.

استفاده مجدد از کیسه نان

مادربزرگم می‌گفت: «هر قرص نان ورقه‌ای یک کیسه مجانی دارد.» او کیسه‌های نان خود را آب می‌کشید، آن‌ها را به داخل برمی‌گرداند تا خشک شوند و به جای خرید جعبه‌های کیسه‌های پلاستیکی، چندین بار از آن‌ها استفاده می‌کرد. به همین ترتیب، هر ظرفی که سر راهتان قرار می‌گیرد چه قابلمه ماست، چه ظرف بیرون‌ بر، یا سینی؛ ظرف است که می‌توانید برای نگهداری غذا در یخچال و فریزر دوباره استفاده کنید.

تبلیغ محصولات قیطانی و بافتاستفاده مجدد یا اجتناب از کیسه های قابل مهر و موم

اگر از کیسه های قابل مهر و موم خوشتان می آید، بیش از یک بار از آن ها استفاده نکنید. کیسه ای که برای نگهداری از مخلوط سالاد استفاده می شود را می توان به راحتی آبکشی کرد، داخل آن را خشک و دوباره مورد بهره برداری قرار داد. این کار را فقط یک بار برای هر کیسه انجام دهید و سهم خود را برای دفن زباله به نصف کاهش داده اید.

پلاستیک های محافظ با قابلیت استفاده مجدد

تعداد فزاینده ای از پلاستیک های محافظ انعطاف پذیر و قابل استفاده مجدد وجود دارد که به جای فویل یا پلاستیک استفاده می شود. این پلاستیک های محافظ ، مانند پارچه‌هایی که با موم زنبور عسل پوشانده شده‌اند، به شکل یک کاسه هستند تا روی آن را محکم بپوشانند یا می‌توان آن‌ها را روی غذا تا کرد تا تازه بماند. این پلاستیک های محافظ را می توان تمیز کرد، خشک کرد و بارها و بارها استفاده کرد.

بشقاب روی کاسه، کاسه روی بشقاب

ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل نگهداری مواد غذایی این است که از ظروف خود به عنوان روکش استفاده کنید. یک بشقاب یا نعلبکی را روی یک کاسه قرار دهید تا محتویات آن را بپوشاند. کاسه‌های سوپ یا حتی کاسه‌های همزن را می‌توان روی همه چیز قرار داد، از یک بشقاب ساده استفاده کنید تا قسمت‌های باقی مانده کباب که نیاز به محافظت در برابر هوای خشک یخچال دارد را بپوشانید. می‌توانید از هر چیزی که در دست دارید استفاده کنید، اما اگر مجموعه‌ای از کاسه‌های شفاف داشته باشید که شناسایی محتویات ظروف یخچال را آسان‌تر ‌کند، به شما کمک می‌کند.

هماهنگی رنگ

به جای خشک کردن محصولات با دستمال کاغذی، چاپ یا رنگ خاصی از حوله را به عنوان “حوله غذا” تعیین کنید. برای مثال، حوله های سفید به طور انحصاری برای سطوح غذا و مواد غذایی (مثلاً برای پاک کردن آب خورشتی که از کاسه سرازیر می شود) استفاده می شود. حوله های غیر سفید برای تمیز کردن و خشک کردن دست هستند. رعایت این سیستم به ما این اطمینان را می دهد که بدانیم حوله هایی که برای کارهای کثیف استفاده می شوند برای تمیز کاری مواد غذایی استفاده نکنیم.

خلاصه مقاله

در طول مدت عمر بشر تمام افراد این سوال را از خود پرسیده اند که برای کاهش مصرف پلاستیک چه کنیم تا آینده کشور عالی و برای محیط زیست خطرساز نباشد. در پاسخ باید بگوئیم که تمام تلاش خود را کنید تا از وسایل نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی استفاده ای را ببرید که قابلیت بهره برداری مجدد داشته باشند. در پایان به خاطر داشته باشید که بازیافت فقط برای وسایل دور ریختنی روزمره نیست، هنگامی که مخلوط کن شما فرسوده می شود یا زمان تغییر دکوراسیون آشپزخانه فرا می رسد، برنامه هایی وجود دارند که می توانند به بازیافت وسایل کوچک و بزرگ شما نیز کمک کنند. یادمان باشد که محیط زیست تنها ارثی است که از نیاکان ما به ما رسیده است، پس در نگه داری و انتقال آن به نسلا های دیگر نهایت تلاش خود را کنیم.