یکی از متداول ترین و در عین حال جدیدترین مصالح ساختمانی که اغلب برای نمای بیرونی ساختمان ها از آن استفاده می شود, چوب پلاستیک یا پلاست نام دارد. در تهیه این کالای مرغوب مواد زیادی همچون؛ آرد چوب، لینگو سلولزی، رنگدانه های طبیعی و… دخیل بوده که منجر به شکل دهی آن به صورت محصولی که اکنون مشاهده می کنید، می شود. در واقع این کالا از دورریزهای چوب، پسماندهای کشاورزی و مواد بازیافتی پلاستیکی تولید شده که طی فرآیند فشرده سازی منجر به ایجاد محصول موج چهارمی با تکنولوژی مدرن می شود. در این مقاله که توسط حراجی لوازم آشپزخانه هایپرجهاز گردآوری شده, بر آن شدیم تا اطلاعات کامل و مفیدی را در رابطه با مزایا و معایب چوب پلاست و هم چنین کاربردهایی که این کالای مدرن در تولید لوازم آشپزخانه و دیگر حوزه ها ایفا می کند، اطلاعات مفید و مهمی را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم. بنابراین توصیه می‌کنیم که این فرصت استثنایی را از دست نداده و تا انتها ما را همراهی کنید.

چوب کفپوش پلاست چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که در موارد بالا نیز به آن اشاره داشتیم; کامپوزیت هایی که امروزه آن را با نام چوب پلاست می شناسند, از مواد بازیافتی و مواد دور ریز تهیه و تولید شده اند که منجر به ایجاد پروفیل های کاربردی در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها می شود. به دلیل اینکه این محصول نتیجه نهایی ترکیب پسماندهای طبیعی و زیست محیطی بوده, بنابراین سازگاری زیادی با محیط زیست به همراه خواهد داشت. البته نکته منفی را برای آن می توان لحاظ کرد و آن, تولید آلاینده های کربن دی اکسید بوده که خوشبختانه توسط فیلترهای خارجی آلاینده تا حدود زیادی قابل کنترل است. با تمام این تفاسیر هنوز هم در حوزه های مختلف ساختمانی و فضاهای سبز قابل استفاده بوده که در حال حاضر بهترین گزینه برای افراد می باشد.

چوب پلاست و کاربرد آناستفاده از چوب پلاست منجر به آسان تر شدن کارهای روزانه و در عین حال حفظ زیبایی وسایل اطراف می شود که این مورد مزیت بالایی را رقم می زند. این محصول مدرن کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه موارد مختصری از آن را ارائه خواهیم داد. این موارد عبارتند از:

  1. اولین و مهمترین کاربرد این دسته از جلوه‌های پلاستیکی, استفاده در کف پوش های استخر, فضاهای باز همچون تراس, پشت بام, رستوران, روف گاردن و… می باشد.
  2.  مورد بعدی که بسیاری از آن استفاده می شود و نمای خاصی را به ساختمان می‌دهد, استفاده از این فرصت برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان همچون پارتیشن بندی فضای اداره جات, قفسه بندی محیط خارجی و … است.
  3. این محصول حتی برای بسیاری از ارگان های دولتی و خصوصی همچون شهرداری‌ و یا سازمان ها و اداره جات خصوصی و یا دولتی کاربرد داشته و منجر به آسان شدن کارهای روزانه آن ها خواهد شد که نمونه بارز آن, نیمکت, گلدان, میز آتشدان و غیره می باشد.
  4. کاربرد دیگری که می توان از آن یاد کرد; استفاده به عنوان سقف کاذب, دیوار های سرپوشیده و… بوده که وزن بسیار کمتری نسبت به ساخت و سازهای سنتی به همراه دارد.

مزایا و معایب چوب پلاستیک

همانطور که می دانید و تاکنون تجربه کرده اید; چوب پلاست به خاطر کیفیت بالایی که به همراه دارد, منجر به محبوبیت آن در میان اکثر مردم جامعه شده است. این امر باعث شده تا از آن به عنوان کالای برتر در حوزه ساختمانی یاد کنند. با توجه به اینکه هر کالایی در عین مزیت های فراوانی که دارد, معایب هایی نیز می توان برای آن برشمرد که چوب پلاست از این امر مستثنی نیست. در ادامه قصد داریم تا در رابطه با مزایا و معایب چوب پلاست اطلاعات زیادی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که عبارتند از:

مزیت استفاده از چوب پلاست

 

  1. اولین مزیتی که برای چوب پلاست می‌توان یاد کرد, استفاده از آن در محیط های مرطوب و نم دار بوده که به دلیل موادی که در آن به کار رفته, عایق بسیار خوب و محکمی در برابر رطوبت است. همین موضوع سبب شده تا از رشد چشمگیر و محبوبی در بین جمعیتی از مهندسان ساختمانی و دیگر افراد برخوردار شود.
  2. مورد دیگری که جزء مزیت عالی برای کفشپوش محسوب می شود, مقاومت جدی و حداکثری آن در برابر نفوذ موریانه, حشرات و جانوران موذی است.
  3. یکی دیگر از قابلیت های تحسین برانگیز که برای این محصول می‌توان نام برد این است که بسیاری از اقلام پلاستیکی به محض نزدیک شدن به شعله های آتش, خیلی سریع شعله‌ور و مشتعل می‌شوند. چوب پلاست به دلیل فرایند فشرده سازی, اینگونه نبوده و نسبت به موارد دیگر دیرتر مورد سوختگی قرار گرفته و درصد اشتعال آن, ۲۰ در مقابل ۸۰ است.
  4. اینکه شما از این کالا به عنوان دکوراسیون داخلی و یا کفپوش منزل خود استفاده می کنید در واقع حس طبیعی بودن چوب و یا وجود طبیعت در منزل را برای خودتان به ارمغان می آورید.
  5. به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی که در مواد و ساختار اولیه این کالا وجود دارد, مقاومت جدی در برابر جذب و نفوذ هر نوع میکروب و یا هر نوع مایعات چرب داشته که به همین خاطر انتخاب بسیاری از افراد خاص می باشد.
  6. مزایای دیگر چوب پلاست که برای تعمیرکاران قابل توجه بوده, نصب آسان و راحت این محصول است. در موارد قبلی که افراد می خواستند کفپوش را نصب کنند, روزها و یا مدت ها درگیر نصب آن بودند و از این رو فضای زیادی را در محیط خانه اشغال و درگیر می کردند اما چوب پلاستیک اینگونه نبوده و نصب بسیار آسانی را برای افراد به همراه خواهد آورد.
  7. این کالا دارای طول عمر بالای ۱۰ سال بوده که برای بسیاری از فضاهای بدور از آفتاب, تا مدت ۱۵ سال نیز بادوام خواهد بود.

همانطور که در متن های بالا نیز اشاره ای کوچک داشتیم; هر محصولی علاوه بر مزیت ها, دارای معایبی نیز بوده که افراد برای خرید هر کالایی باید شناخت کافی نسبت به این موضوع داشته باشند. استفاده از چوب پلاست نیز همانند اقلام دیگر دارای معایبی می باشد که مهمترین آن ها عبارتند از:

معایب چوب پلاست

 

  1. اولین مشکل و معایبی که می‌توان برای چوب پلاست نام برد, در واقع ناپایداری رنگ چوب و تغییر آن در مجاورت نور خورشید است. با توجه به تجربیاتی که بسیاری از افراد در خرید این محصول داشته اند معمولا در فضا و شهرهایی که آفتاب مستقیم و سوزان وجود دارد, مناسب نخواهد بود. در واقع تابش مستقیم نور با درجه شدید منجر به از دست دادن رنگ دانه های طبیعی در مواد اولیه کالا شده و زمینه کدری یا شفافیت خود را از دست خواهند داد.
  2. باید توجه داشت که چوب پلاست نسبت به موارد و کفپوش های دیگر وزن بیشتری داشته و در عین حال استحکام کمتری در برابر تحمل وزن به همراه دارد. اگر قصد استفاده از این محصول را برای کفپوش دارید باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید قابلیت تحمل وزن سنگین برای این کالا وجود ندارد.
  3. مورد بعدی که شاید برای بعضی از افراد بسیار حائز اهمیت باشد, پوسیده شدن چوب پلاست در مجاورت دائمی رطوبت است. همان طور که می دانید و در موارد بالا نیز از آن یاد کردیم; یکی از مواد تشکیل دهنده این کالا چوب و مواد بازیافتی پلاستیک بوده که در برابر شرایط زیست محیطی و رطوبت زیاد منجر به پوسیده شدن و از دست دادن مقاومت خود می شود. بنابراین اگر این کالا را برای محیطی می خواهید که بسیار رطوبتی و دارای نم زیاد است, پیشنهاد می کنیم که تحقیقات کامل تری را قبل از خرید خود نسبت به این محصول داشته باشید.
  4. به دلیل بالا بودن هزینه تولید این کالا, نیازمند نصاب حرفه ای و با مهارت برای نصب این دسته از محصولات است.
  5. معمولا چوب پلاست دارای انبساط و انقباض زیادی در هر شرایط زیست محیطی است. بنابراین نسبت به محل نصب این کالا دقت زیادی به خرج داده تا منجر به پشیمانی شما از محصول مورد نظر نشود.

تبلیغ محصولات قیطانی و بافتدر این مقاله برآن شدیم تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با مزایا و معایب خرید چوب پلاست در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه کمک شایانی به شما دوستان گرامی کنیم.