اگر شما نیز همانند افراد دیگر با انبوهی از چربی و کثیفی بر روی شعله پخش کن اجاق گاز مواجه شوید, عکس العملتان در این مورد چیست؟ آیا از خود این سوال را می پرسید که چگونه شعله پخش کن اجاق گاز را تمیز کنیم؟ اگر از هر فردی این سوال را بپرسید, شاید بهترین جوابشان این باشد که حداقل هفته‌ای یک یا دو بار سطوح شعله پخش کن را باید تمیز کرد تا مجبور به نظافت چربی های انباشته شده نشوید. البته نباید خودمان را در این زمینه سرزنش کنیم چرا که امروزه همانند گذشته کارهای سخت به مثال آب خوردن قابل انجام و حل شدن است. پس بنابراین خود را برای چنین موضوعات پیش پا افتاده ای ناراحت نکنید. در ادامه این مقاله سعی دارم تا شما دوستان عزیز را با روشی کارآمد و مهم آشنا کنم تا بتوانید جرم و کثیفی انباشته شده بر روی شعله پخش کن اجاق گازتان را به خوبی هرچه تمام تر از بین ببرید.

چگونه شعله پخش کن گاز را تمیز کنیم؟

می‌توانید از مواد طبیعی و شیمایی برای تمیز کردن شعله پخشتان استفاده کنید که ما قصد داریم دو روش طبیعی را به شما آموزش دهیم. همیشه توصیه ما این است برای سلامت خودتان از مواد اولیه مرغوب طبیعی و بی ضرر، بهره ببرید ولی اگر در دسترس نیست, بهترین راه برای تمییز کردن شعله پخش کن اجاق گاز, همان مواد شوینده و گاز پاک کن هاست.

راه های تمیز کردن شعله پخش کن گاز چیست؟سرکه

در صورتی که گاز رومیزی شما چندان کثیف نیست و چربی کمی روی سطح آن قرار گرفته است، سرکه می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. برای این کار لازم است کمی سرکه را روی سطوح مورد نظر اسپری کرده و سپس اجازه دهید تا مواد چند دقیقه بر روی آن بماند. با این کار چربی ها به طور کامل حل شده و در نتیجه با یک دستمال کشی ساده می توانید محل مورد نظر را تمیز کنید.

جوش شیرین

اگر گاز شما بسیار کثیف باشد، احتمالا با روش بالا کاملا تمیز نشود، در این حالت از جوش شیرین استفاده کنید. برای انجام این کار مقدار مساوی جوش شیرین, نمک و آب را به شکل‌ خمیر مانند در بیاورید، اکنون سطح گاز را با آب گرم کمی مرطوب کرده و مخلوط به دست آمده را روی تمام سطح گاز قرار دهید. بعد از گذشت یک ۱۵ دقیقه، با کمک یک تکه پارچه، خمیر را به صورت دورانی پخش کنید و مکرر چند دقیقه صبر کنید. اینک تمام کثیفی ها از بین رفته اند و فقط با یک دستمال نمناک، آن را پاک کنید.

آب جوش

اگر به هیچ ماده‌ای در محیط آشپزخانه دسترسی نداشته باشید, بهترین گزینه استفاده از آب جوش است که قویترین جرم گیر برای تمیز کردن چربی های شعله پخش کن اجاق گاز است. با این روش ساختار چربی‌های خفیف و انباشته شده بر روی اجاق را به صورت خیلی راحت تا حدودی از بین برده و با استفاده از شوینده های دم دستی, بقیه مراحل نظافت را به اتمام برسانید. برای این منظور مقداری آب جوش را بر روی صفحه گاز ریخته و بعد از چند دقیقه صبر کردن, با یک اسفنج نرم کثافت و چربی های انباشته شده را به طور کامل از بین ببرید.

لیمو ترش

یکی از ماده های طبیعی که در همه جا از خواص آن به عنوان سفیدکنندگی و تمیزکنندگی می شناسند, لیمو نام داشته که قدرت فوق العاده ای در نظافت و تمیز کردن اقلام چرب را بر عهده دارد. برای تمیز کردن شعله پخش کن اجاق گاز همراه با لیمو می‌توانید مقداری از این مرکبات ارزشمند را بر روی سطوح مورد نظر چکانده و با دستمال  خود در همه نقاط آن پخش کنید. در صورتی که شعله پخش کن گاز بسیار کثیف است, می توانید از ماده جوش شیرین نیز کمک بگیرید. ترکیب این دو ماده سبب از بین بردن ساختار داخلی چربی شده و در نتیجه سطح و ظرف مورد نظر به خوبی هر چه تمام تر تمیز می شود.

مایع گاز پاک کن

در گذشته برای اینکه ظرفی را تمیز کنند, از مواد طبیعی موجود در اکوسیستم طبیعت همچون زغال و… استفاده می کردند ولی امروزه شیوه و راهکار به طرز معجزه آسایی تغییر کرده است. بدین منظور برای اینکه سریع تر اقدام به تمیز کردن شعله پخش کن خود کنید, می توانید از مواد شوینده یا گاز پاک کن استفاده کنید که راه حل مناسبی در این زمینه است.

کی به کی شعله پخش کن گاز را تمیز کنیم

بسیاری از افراد این سوال را از ما می پرسند که چگونه شعله پخش کن اجاق گازمان را تمیز کنیم و آیا نیازمند به مراحل خاصی است؟ در پاسخ باید بگوئیم که برای تمیز نگه داشتن یک اجاق گاز درخشان بهتر است بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید. پاک کردن با یک دستمال میکروفیبر یا اسفنج صابونی گزینه مناسبی است. اگر هر دفعه بعد از استفاده این کار را انجام دهید کمتر با کثیفی های انباشته شده مواجه می‌شوید اما، هر از چندگاهی یک نظافت کلی لازم است.

مراقبت و نگهداری از شعله پخش کن

مراقبت و نگهداری از شعله پخش کناگر مایل هستید شعله پخش کن اجاق گازتان دیر به دیر کثیف شود باید به نکاتی توجه کنید.

  1. بعد از سر رفتن غذا روی گاز سریعا آن را دستمال بکشید، گرما این موارد را در آینده به جرم های سخت تبدیل می‌کند که پاک کردنشان کمی دشوار است.
  2. در مواقع سرخ کردن مواد غذایی، چند دقیقه اول درب ماهیتابه را بگذارید تا ذرات روغن بر اثر گرما به اطراف پرت نشود.
  3. سرازیر شدن قطرات غذا از روی کفگیر یا  قاشق، باعث کثیف شدن اجاق گاز و شعله پخش می‌شود. بنابراین یک پیش دستی یا ظروف مخصوص کنار گازتان قرار دهید.
  4. هنگامی که ماکارونی یا برنج در حال جوش هست، برای این که سر نروند یک کفگیر چوبی بر روی آن بگذارید.