علیرغم چیزهای زیادی که ممکن بوده در مورد پلاستیک بدانیم، چیزی که قابل بحث نیست، این است که چقدر وسایل پلیمری و پلاستیکی در زندگی روزمره ما مفید هستند. این موضوع در محیط خانه بیشتر مشهود است، جایی که می توانید بسیاری از وسایل پلاستیکی شیک را در آن جا پیدا کنید. به لطف نوآوری و تکنولوژی تولیدی در ساخت قالب که میان کشورهایی همچون چین و دیگر اقصی نقاط جهان، تعداد محصولات پلاستیکی مفید به شدت افزایش یافته است. با توجه به این موضوع ما نیز برآن شدیم تا در مورد انواع پلاستیک هایی که در محیط آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر از پیش صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها همراهی ما را داشته باشید که سودمندی آن برای آینده در خریدهایتان خواهد بود.

آشپزخانه، مکانی است که در آن می توان انبوهی از انواع محصولات پلاستیکی مورد استفاده در این حوزه را یافت. احتمالاً تعجب خواهید کرد اگر چند لحظه وقت بگذارید و ببینید چقدر پلاستیک در حال استفاده شدن است. از ظروف آشپزی، محصولات ذخیره سازی و بسیاری موارد دیگر، به لطف مواد پلیمری که استفاده زیادی در این عرصه می شود، کاربردهای متنوع آن هر روز در حال نمایان شدن است. با این حال، چیزی که اکثر مردم نمی دانند این است که غالبا پلاستیک ها خواص متفاوتی دارند و این امر از نظر استفاده مناسب، نگهداری این دسته از محصولات, پیامدهایی دارد که بهتر است بدانید. برروی هر وسیله پلاستیکی اعدادی منقش شده است که احتمالا شما نز همانند بسیاری از افراد دیگر نسبت به این اعداد اطلاعات کامل و دقیق ندارید. در ادامه به شما غزیزان یاد خواهیم داد که کاربرد این رقم ها چیست و چه مفهومی را بازگو می کنند.

شماره بازیافت یا کد اقلام پلاستیکی

قبل از پرداختن به جزئیات، ممکن است متوجه شده باشید که محصولات پلاستیکی مورد استفاده شما در آشپزخانه دارای یک عدد هستند. این کد شناسایی رزین یا شماره بازیافت آنهاست که به طور دائم با نوع خاصی از پلاستیک مرتبط بوده و به عنوان یک راه سریع برای شناسایی تولید محصول مورد استفاده شما عمل می کند. این علامات و نشانه ها عبارتند از:

انواع پلاستیک مورد استفاده در آشپزخانه

PET یا PETE (پلی اتیلن ترفتالات اتیلن)

پلی اتیلن ترفتالات یک پلاستیک سبک وزن است که به دلیل ساختار نیمه سفت و سخت آن معمولا برای بسته بندی مواد غذایی، چاشنی ها و نوشیدنی ها استفاده می شود. این رایج ترین پلیمر ترموپلاستیک در خانواده پلی استر است و برای پاسخگویی به ۳۰ درصد تقاضای جهانی همچون تولید بطری استفاده می شود. جدای از آن، PET به طور کلی یک پلاستیک ایمن و غیر قابل شستشو در نظر گرفته می شود که برای تماس با مواد غذایی تایید شده است. درست مانند بسیاری از پلاستیک های موجود که در لیست جهیزیه کامل عروس قابل استفاده است.

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، پلاستیک به طور گسترده ای برای ظروف غذا و نوشیدنی از انواع مختلف استفاده می شود. PET از این قاعده مستثنی نیست زیرا برای بطری های نوشابه، بطری های آب، محصولات پخت، شیشه های کره بادام زمینی و حتی بسته بندی مواد غذایی منجمد استفاده می شود.

HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا)

HDPE پلاستیک دیگری است که به طور گسترده برای تولید بطری استفاده می شود. در برخی موارد، به دلیل نسبت بهینه مقاومت به وزن، در مقایسه با سایر همتایان پلاستیکی خود ارجحیت بیشتری دارد. نمونه خوبی که این را نشان می دهد ظروف شیر است. یک ظرف شیر HDPE می تواند تنها ۲ اونس وزن داشته باشد و همچنان قدرت کافی برای حمل یک گالن شیر را به همراه داشته باشد.
HDPE مقرون به صرفه است و یک مانع رطوبتی خوب ایجاد کرده تا در برابر ضربه مقاوم باشد. همچنین با طیف وسیعی از محصولات دیگر از جمله آنهایی که دارای مواد اسیدی هستند سازگار است.

PVC (پلی وینیل کلرید)

این ماده فقط برای PVC مناسب بوده که شماره شناسایی رزین ۳ را دارد زیرا سومین پلیمر ترموپلاستیک مصنوعی تولید شده در جهان است. از خواص آن می توان به مقاومت بیولوژیکی و شیمیایی نسبی و همچنین انعطاف پذیری فیزیکی اشاره کرد که به دو شکل قابل انعطاف و سفت تولید می شود. نمونه بارزی که اغلب خانم های خانه دار با آن آشنا هستند, سرویس پلاستیک هوم کت ۷۰ پارچه است که دختران دم بخت و عروس ها از آن استفاده می کنند.

کلر ماده اصلی مورد استفاده در ساخت پلی وینیل کلرید یا این دسته از وسایل است که بیشتر برای بسته بندی و ظروف استفاده می شود. در آشپزخانه به دلیل کارایی فوق العاده انواع پلاستیک ها که در این رابطه مورد استفاده قرار می گیرند, غالبا از PVC بهره می برند.

PVC (پلی وینیل کلرید)

LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم)

اگر پلی اتیلن با چگالی بالا تولید شود، طبیعی است که پلی اتیلن با چگالی پایین نیز وجود داشته باشد. LDPE که از طریق روش فشار بالا تولید می شود، نازک تر از رزین های دیگر خواهد بود چرا که هنوز هم می تواند مقاومت بالایی در برابر گرما داشته باشد.
به دلیل استحکام و انعطاف پذیری، معمولا در بسته بندی مواد غذایی از این ماده بهره می برند که نمونه‌های خاص عبارتند از درب قوطی قهوه، کیسه‌های نان، جعبه‌های آب میوه، حلقه‌های قوطی شش تکه و ظروف قابل استفاده مجدد و…. همچنین برای ساخت کیسه های میوه و سبزیجات مورد استفاده در سوپرمارکت ها و خواربار فروشی ها نیز زیاد استفاده می شود.

PP (پلی پروپیلن)

پلی پروپیلن به طور گسترده به عنوان یکی از همه کاره ترین پلاستیک های اطراف ما در نظر گرفته می شود، زیرا تقریباً هر فردی که اقدام به خرید لوازم آشپزخانه کرده, برای یکبار هم نام pp را در انتهای وسیله مورد نظر خود دیده است. پلی پروپیلن به دلیل نقطه ذوب بالایی که در تغییر واکنش دارد سبب می شود تا برای بسیاری از ظروف مایکروویو مناسب و عامه پسند باشد. همچنین در مواجهه با اسیدها، مواد شوینده و آب به راحتی تجزیه نشده و از نظر استحکام، می تواند در برابر سایش و پارگی روزانه برای مدت زمان طولانی مقاومت کند.

PS (پلی استایرن)

پلی استایرن یک پلاستیک سخت بی رنگ و معطر طبیعی است که می توان آن را به صورت فوم درآورد یا برای یک محصول خاص در قالب های مختلف ریخته شود. احتمالاً بیشتر به دلیل کاربرد منحصر به فرد خود به عنوان فوم (به عنوان مثال استایروفوم) شناخته می شود و این بدان معناست که هر ظرف مواد غذایی که استفاده می کنید, از پلی استایرن تولید و ساخته شده است. سایر محصولات رایج آشپزخانه عبارتند از قاشق های پلاستیکی، چنگال، سینی های نانوایی، کارتن تخم مرغ، درب، و حتی لیوان تک نفره از جمله این موارد هستند.

PS (پلی استایرن)سایر کدهای بازیافت پلاستیک

معمولا سایر ظروف پلاستیکی که از لیست بالا نباشند را با علامت #۷ منقش می کنند تا فرد متوجه متفرقه بودن محصول مورد نظر شود. نمونه هایی از این نوع پلاستیک عبارتند از پلی کربنات (PC)، پلی لاکتیک اسید (PLA)، اکریلیک، نایلون و فایبرگلاس و… که گاهی اوقات یک پلاستیک شماره ۷ را می توان بدون موارد بالا ساخت در نتیجه نوعی پلاستیک هیبریدی ایجاد خواهد شد.

پلاستیک شماره ۷ به طور موثر در فرآیند ساخت قالب استفاده می شود. به عنوان مثال، چین از نایلون و پلاستیک اکریلیک برای ساخت انواع قطعات کوچک به منظور لوازم آشپزخانه استفاده می کند. مشابه انواع دیگر در این لیست، در آشپزخانه شما به شکل بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی نیز ظاهر می شود.

همانطور که خواندید، پلاستیک به محصولات بی‌شماری که مردم در آشپزخانه استفاده می‌کنند, کمک شایانی کرده است. در واقع اگر از حق نگذریم; اینکه محصولاتی با تنوع رنگی و قابلیت های متنوع را دارا هستیم, به لطف پیشرفت های شگفت انگیز کشور چین در ساخت قالب های تخصصی بوده است.