علیرغم اینکه مواد پلاستیکی تا دهه ۱۹۲۰ تقریباً نامشخص بودند، به طور مؤثر در تمام جنبه های زندگی مدرن نفوذ کرده اند که از ریزتراشه های موجود در رایانه گرفته تا کیسه هایی که خرید خود را در آن حمل می کنید. دلیل اینکه به نظر می رسد پلاستیک تقریباً در همه جا قابل استفاده است, این است که در واقع فقط یک ماده نیست بلکه گروهی از مواد است. انواع مختلفی از مواد پلاستیکی وجود دارد و بسیاری از آنها مانند پلی اتیلن، پی وی سی، اکریلیک و غیره دارای خواص فوق العاده مفید و همه کاره هستند. اغلب این مواد پلاستیکی در حوزه هایی همچون خانه و آشپزخانه کاربرد داشته که نمونه بارز آن که بسیار برای نوعروسان قابل فهم است, ظروف پلاستیکی جدید است که امروزه به صورت چندین پارچه عرضه بازار می شوند. در این مقاله قصد داریم تا در ارتباط با انواع پلاستیک و کاربرد آن ها در عرصه زندگی روزمره مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

از تعداد انواع پلاستیک موجود و اینکه چگونه برخی مانند پلی اتر اتر کتون (PEEK) به سرعت جای فلزات را در طیف وسیعی از کاربردها می گیرند، شگفت زده خواهید شد. با این اوصاف، پلاستیک هایی با این ویژگی ها هنوز در حال توسعه و مفید واقع شدن هستند اما به دلیل هزینه های عموماً بالاتر، هنوز به طور گسترده استفاده نمی شوند. با این حال، پلاستیک های زیادی وجود دارند که این مشکل را ندارند، و اگرچه ممکن است اکنون چندان چشمگیر به نظر نرسند اما در یک زمان عملا انقلابی بودند.

۵ نوع از انواع پلاستیک و کاربرد روزمره آن ها

در زیر ۵ پلاستیک رایج به همراه برخی از کاربردهای روزمره آن ها آورده شده است. فقط فکر کنید که زندگی بدون آن ها چقدر متفاوت بوده و خواهد بود و ما باید به جای آنها از چه مواد بدتری استفاده کنیم.

پلاستیک های کاربردی روزمره

پلی اتیلن ترفتالات (PET)

یکی از پلاستیک هایی که بسته به نحوه ساخت آن ها و به احتمال زیاد روزانه با آن تماس فیزیکی پیدا می کنید، PET نام دارد که می تواند کاملاً سفت یا انعطاف پذیر بوده و به دلیل ساختار مولکولی آن در برابر ضربه، مواد شیمیایی و آب و هوا بسیار مقاوم است. نمونه بارزی که از آن می توان نام برد وسایل و تجهیزات پلاستیکی است که در عرصه سدسازی و پالایش گاز از آن استفاده می شود.

موارد استفاده متداول از PET عبارتند از: بطری نوشابه، آب، بطری های روغن پخت و پز، سینی های بسته بندی، سینی های غذای آماده منجمد، پتوهای کمک های اولیه، سرویس پلاستیک ۵۸ پاراچه, ۷۰ پارچه و…

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

با توجه به چگالی آن، HDPE یک ماده جامد است که می تواند دماهای بالا و مواد شیمیایی قوی را تحمل کند. یکی از دلایلی که HDPE به طور منظم استفاده می شود این است که می توان آن را به روش های مختلف بازیافت کرد به اقلام پلاستیکی مختلف تبدیل شد.

کاربردهای متداول HDPE: محلول های تمیز کننده و ظروف صابون، نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی، کیسه های خرید، کیسه های فریزر، لوله ها، عایق ها، درب بطری ها، مخازن سوخت خودرو، کلاه ایمنی، تخته های چوب مصنوعی، کامپوزیت های چوب و پلاستیک بازیافتی و…

پلی پروپیلن (PP)

پلی پروپیلن یک پلاستیک بسیار سخت است که در صورت ذوب شدن، یکی از موثرترین مواد برای قالب گیری تزریقی است. با این اوصاف، نسبت به سایر پلاستیک ها تحمل بسیار بالایی در برابر دماهای بالا دارد و به عنوان یک ماده ایمن برای مواد غذایی در نظر گرفته می شود.

کاربردهای رایج پلی پروپیلن: پوشاک، ابزار و لوازم جراحی، مدل سرگرمی، درب بطری، ظروف غذا، نی، کیسه ترد، کتری، جعبه ناهار، نوار بسته بندی و…

پلی وینیل کلراید (PVC)

مقرون به صرفه برای تولید و بسیار مقاوم در برابر آسیب های شیمیایی و بیولوژیکی، PVC است که به راحتی کار می کند و به شکل های مختلف در می آید. از نظر خواص، PVC یکی از پرکاربردترین هاست. می توان از آن برای ایجاد ورق های سفت و سبک وزن مانند فومکس استفاده کرد اما همچنین می توان از آن برای ساخت مواد چرم مصنوعی مانند چرم دست ساز استفاده کرد.

کاربردهای متداول PVC: تابلو، مبلمان، لباس، ظروف پزشکی، لوله، لوله های آب و فاضلاب، کفپوش، روکش، صفحات وینیل، کابل ها، ظروف محلول تمیزکننده، بطری های آب و…

پلی وینیل کلراید (PVC)

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

در دمای عمومی زندگی، LDPE یک ماده بسیار غیر واکنشی است که توضیح می دهد چرا در حال حاضر به یکی از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده تبدیل شده است. این می تواند دمای نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند و اگرچه به اندازه HDPE (همتای چگالی بالا آن) قوی نیست اما مطمئناً انعطاف پذیرتر است.

کاربردهای متداول LDPE: سینی ها، ظروف، سطوح کار، قطعات ماشین آلات، درب ها، نگهدارنده های نوشیدنی ۶ حلقه ای، کارتن های نوشیدنی، پوسته های محافظ، محفظه های سخت افزاری کامپیوتر، وسایل زمین بازی (اسلایدها و موارد مشابه)، اقلام آشپزخانه و سرویس های جهیزیه عروس, کیسه های سطل زباله، کیسه های لباسشویی.

نتیجه گیری

این ۵ نوع از انواع پلاستیک که کاربرد آن ها برای همه آشکار شده, جزء متداول ترین کارایی روزمره هستند که در سطح جهانی برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند. اگر پروژه آتی دارید که به نوعی نیازمند پلاستیک است، بررسی کنید که به کدام یک از موارد فوق احتیاج دارید.