به احتمال زیاد شما نیز زمان بیشتری را برای تمیز کردن آشپزخانه خود را صرف می کنید و اغلب تمرکز خود را بر سه مورد بزرگ همچون سینک ظرفشویی، اپن و اجاق گاز می گذارید. اما این موضوع را باید بگوئیم که کابینت های شما مخصوصا درب های آن نیز نیاز به توجه منظم دارند. این درحالی است که قطرات ریز روغن پخت و پز با پاشیده شدن مواد غذایی و بخار تمایل زیادی به ته نشین شدن داشته و سپس گرد و غبار را جذب و نگه می دارند که منجر به ایجاد سطوح کدر یا رگه دار می شوند. خوشبختانه تمیز کردن کابینت های آشپزخانه کمی خسته کننده است ولی کار سختی نیست و تنها شما نیاز به مواد شیمیایی قوی دارید. چه کابینت های شما رنگ آمیزی شده باشد و چه از جنس چوب ساخته شده باشد، با چند اقلام معمولی خانگی در جهت تمییز کردن, بسیار جذاب خواهند شد. تنها باید مراقب باشید که بیش از حد از آن استفاده نکنید که منجر به آسیب جدی در سلامتی شما و اجسام آشپزخانه شود. در این مقاله بر آن شدیم تا در رابطه با این سوال همیشگی صحبت کنیم که چطور می توانیم منجر به ایجاد بهترین روش برای تمیز کردن کابینت ها شد و از آن استفاده بهینه داشته باشیم. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید تا کمک شایانی به شما عزیزان شده باشد.

نکات طلایی برای تمیز کردن کابینت های آشپزخانه

اگر سوال شما نیز این است که بهترین روش تمیز کردن کابینت و دیگر نواحی آن چیست, خواندن و مطالعه این مقاله سبب می شود تا دید بهتری به شما عزیزان دهد. در این قسمت از مطلب بر آن شدیم تا نکات مهمی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم که فراگیری آن سبب کاهش زحمات شما در این مبحث می شود.

نکات مهم در تمیز کردن کابینت ها

از محلول تمیز کننده معمولی با قدرت کمتر استفاده کنید

پاک کننده های قوی و برس های ضخیم را در سینک خود تنها بگذارید. همانطور که می دانید شستشوی شدید می تواند به روکش یا رنگ کابینت آشپزخانه آسیب برساند. در عوض; شما با مخلوط کردن یک مقدار صابون ظرفشویی ملایم با دو پیمانه آب داغ یا همان نسبت سرکه سفید مقطر به آن، پاک کننده ملایم خود را آماده کنید. (آب گرم به نرم شدن چربی و چرک کابینت کمک می کند تا بتوانید راحت تر آن را پاک کنید) در انتها نیز مخلوط تمیزکننده خود را در یک بطری اسپری ریخته و آماده حرکت بزرگ برای نظافت شوید.

کابینت های خود را خیس نکنید

مخلوط تمیزکننده را روی یک پارچه میکروفیبر یا پارچه نرم تا زمانی که مرطوب شود, اسپری کنید. توجه داشته باشید که رطوبت بیش از حد می تواند به رنگ یا روکش کابینت شما آسیب برساند. اکنون، هر درب کابینت را از بالا به پایین پاک کرده و در هر قسمتی که گرد, غبار و کثیفی تجمع یافته، توجه ویژه ای برای تمییز کردن آن داشته باشید. فراموش نکنید که دستگیره ها و داخل درهای کابینت را نیز پاک کنید. در صورت نیاز محلول تمیزکننده بیشتری را روی پارچه خود بپاشید، اما هرگز اجازه ندهید که پارچه آنقدر خیس شده که از آن مایعات چکه کند و حتما در صورت لزوم مقدار اضافی را در سینک فشار دهید.

لکه های دور از دسترس را با یک مسواک قدیمی برطرف کنید

برخی از کابینت ها دارای طراحی تزئینی یا شیارهای عمیقی هستند که پارچه به راحتی نمی تواند به آن ها دسترسی داشته باشد. در این موارد، یک مسواک قدیمی را در محلول تمیزکننده خود فرو برده و با استفاده از آن، نقاطی را که به سختی قابل دسترسی هستند تمیز کنید. نواحی اطراف دستگیره‌ها یا لبه‌های درب کابینت را فراموش نکنید که دسترسی به آن‌ها با دستمال دشوار خواهد بود. البته این موضوع یعنی استفاده از مسواک برای گذشته استفاده می شده ولی اکنون با پیشرفت هر روزه در سطح زندگی, این مبحث برای نوعروسان و دخترانی که به تازگی ازدواج کرده اند, آسان تر می باشد. امروزه شرکت های زیادی همچون هوم کت با ارائه ست های چند پارچه همچون سرویس جهیزیه ۷۰ پارچه اقدام به آسان کردن کارها کرده و حتی دیگر نیازی به مسواک نخواهد بود چرا که در این سرویس, برس هایی بدین منظور گردآوری شده است.

در تمیز کردن مراقب باشید که آب وارد لولاهای کابینت نشود

اگرچه محلول تمیزکننده نهایی شما برای چوب رنگ شده و همچنین لمینت ایمن است، اما برای لولاهای کابینت شما در نظر گرفته نشده است. اگر یک نقطه به خصوص چربی یا کثیفی وجود دارد، فقط یک یا دو قطره از محلول تمیز کننده را روی پارچه خود اسپری کرده، محل کثیف را بشویید و سپس فلز را خشک کنید. با این اقدام از زنگ زدن فلز لولاها جلوگیری خواهد کرد.

اجازه ندهید آب وارد لولاهای کابینت شود

با شستشوی نهایی, باقی مانده محلول را پاک کنید

هنگامی که کابینت های خود را نطافت کردید، یک بار دیگر با یک پارچه تمیز که کمی با آب گرم مرطوب شده, بر روی آن ها بکشید. این کار هرگونه محلول تمیزکننده یا کثیفی ماندگار را از بین خواهد برد و در نتیجه تمییزی حداکثرب را به همراه خواهد داشت.

با جوش شیرین نقاط سخت را برطرف کنید

اگر حتی پس از اتمام تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه، لکه‌های چربی برروی کابینت‌های شما باقی ماند، باید یک مرحله اضافی را انجام دهید. برای این منظور ابتدا در یک کاسه کوچک، مقداری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده و سپس از یک پارچه تمیز و خشک استفاده کنید تا خمیر را روی نقاط کثیف بمالید. بگذارید خمیر چند دقیقه باقی بماند و سپس آن را با یک پارچه مرطوب به آرامی مالش دهید تا چربی و چزک از بین برود. دوباره محل را با یک پارچه مرطوب شده از آب گرم, پاک کنید و سپس با پارچه نرم خشک کنید.

نتیجه گیری

در این محتوای کوتاه قصد داشتیم تا شما دوستان را با راهکارهای طلایی آشنا کرده که بهترین روش برای تمیز کردن کابینت ها کدام است و کدامیک راحت تر خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر کابینت‌های شما دارای قسمت‌های شیشه‌ای هستند، پارچه تمیزی را با مخلوط سرکه یا شیشه‌شوی تجاری اسپری کنید و شیشه را از هر دو طرف کاملا پاک کنید. چرا که این محلول به طور فزاینده ای ماندگاری بالایی خواهد داشت.