همانطور که می دانید; در زندگی روزمره ظروف نگهداری مواد غذایی بسیار با اهمیت بوده و شما می توانید آن ها را در همه جا ببینید. احتمالاً متوجه شده اید که برای تولید این دسته از ظروف معمولا از مواد معمولی بهره می برند که نهایتا بی کیفیتی را برای کالای مورد نظر رقم می زنند. در این مبحث دو نوع ظرف برای نگهداری غذا وجود دارد که یکی از آن ها, اقلام شیشه ای و دیگری پلاستیکی است. اگر شما نیز همانند بسیاری دیگر از افراد می خواهید بدانید که بهترین ظرف برای نگهداری غذا و مواد خوراکی چیست, پیشنهاد می کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

تفاوت ظروف پلاستیکی و شیشه ای چیست؟

در نگاه اول، این دو ممکن است یکسان به نظر برسند اما کدام یک برای نگهداری مواد غذایی بهتر بوده و کارایی بیشتری دارد؟ بیایید این مورد را از دیدگاه های مختلف بررسی کنیم که ما قصد داریم از تمامی فاکتورهای مهم در این زمینه را در نظر بگیریم.

  1. وزن
  2. انعطاف پذیری
  3. ایمنی
  4. میزان ذخیره سازی
  5. قیمت
  6. تطبیق پذیری
  7. قابل بازیافت بودن

تفاوت ظروف پلاستیکی و شیشه ای چیست؟وزن

هرچه زمان بیشتر می گذرد، فناور های جدید تری بوجود می آید که به کمک آن ها می توان ظروف پلاستیکی جدید با قابلیت انعطاف بالا و وزن مناسب تری را تولید کرد که نسبت به شیشه مزیت بیشتری داشته باشند. همانطور که می دانید; جنس شیشه از پلاستیک سنگین تر است و برای استفاده خانگی معمولا وزن ظروف غذای از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. با این حال، هنگامی که صحبت از حمل و نقل مواد غذایی برای استفاده شخصی و تجاری می شود، ظروف پلاستیکی به دلیل وزن مفیدی که دارند, بهترین ظرف برای نگهداری مواد غذایی محسوب می شود. از سوی دیگر بسته بندی وسایل پلاستیکی سرویس آشپزخانه نه تنها سبک تر از شیشه است، بلکه جزء مناسب ترین اقلام کاربردی در این حوزه محسوب می شود. اگر همانند بسیاری از افرادی که علاقه زیادی به سفر داشته و به دنبال چیزی سبک تر برای حمل و نقل هستید، پلاستیک گزینه کاربردی تر خواهد بود.

انعطاف پذیری

هنگام انتخاب ظروف غذا، شکنندگی یک نکته مهم است که متاسفاه بسیاری از افراد در هنگام خرید اینترنتی وسایل آشپزخانه به آن توجه نکرده و در آینده دچار نارضایتی از کالای خود می شوند. وقتی صحبت از شکنندگی به میان می‌آید، ظروف شیشه‌ای در مقایسه با بسته‌بندی‌های پلاستیکی مواد غذایی نیاز به توجه و رسیدگی دقیق تری دارند. هنگامی که لیوان روی زمین می افتد، خرد می شود و از سوی دیگر، اگر این اتفاق برای پلاستیک بیافتد، بدترین حالتی که می‌تواند رخ دهد این است که غذا از آن بیرون بریزد. اما آیا اگر به درستی آب بندی شود ممکن است که تکان بخورد؟

ایمنی بهداشتی

بسیار زیاد خطر آسیب دیده گی برای اقلام شیشه ای وجود دارد, زیرا ممکن است همراه با شکستن آن, خرده‌های شیشه منجر به پارگی، بریدگی و زخم‌هایی در سطح پوست شما شود. بسته به پلاستیکی که انتخاب می‌کنید، تنها راهی که این ماده می‌تواند مضر باشد این بوده که به درستی با آن‌ها برخورد نشود و یکی این مصرف نادرست, قرار گرفتن در معرض حرارت و گرمای زیاد است. در واقع، مواردی نیز وجود دارد که پلاستیک ها می توانند عاری از آلودگی باشند. به همین دلیل است که بیمارستان ها و بسته بندی های پزشکی از پلاستیک صرفا برای اهداف بهداشتی استفاده می کنند.

میزان ذخیره سازی

وقتی صحبت از ذخیره سازی می شود معمولا ظروف شیشه ای به راحتی روی هم چیده نشده و فضای زیادی را اشغال می کنند. این ظروف غذا انعطاف پذیری لازم برای قرار گرفتن در داخل یکدیگر را ندارند و برخلاف پلاستیک ها قابل جمع شدن نیستند. بعلاوه، با انباشته شدن در سطوح بالا، خطر شکسته شدن و ناامن شدن آن ها بیشتر است. با این حال، پلاستیک فضای زیادی برای ذخیره سازی ارائه می دهد, همچنین باعث صرفه جویی در مکان شما می شود.

میزان ذخیره سازی اقلام پلاستیکیقیمت

اگر قیمت برای شما مهم است، ظروف شیشه ای گران تر از اقلام پلاستیکی می باشند و بالخصوص برای مشاغلی که به دنبال لوازم حراجی آشپزخانه ارزان قیمت هستید. همانطور که می دانید پلاستیک از نفت ، مواد پتروشیمی و پلیمری بدست می آید و کشور عزیزمان ایران در این زمینه نسبت به سایر کشور ها برتری دارد. علاوه بر این ها مواد پلاستیکی در بازیافت دست برتری را نسبت به شیشه دارد.

تطبیق پذیری

هم شیشه و هم پلاستیک را می توان با روش های نوین و مختلفی تغییر شکل داد و بعضی از آن ها با دستگاه تزریق پلاستیک و دیگری با کوره های ذوب. البته اقلام پلاستیکی در این زمینه پرچمدار بوده و سختی کمتری را برای شکل پذیری به همراه دارد. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها می توانند ایده های بسته بندی خود را عملی کنند. یکی از این قبیل کالاها سرویس جهیزیه هوم کت است که بسیار برای مورد توجه عروس خانم ها بوده و به دلیل به کار رفتن مواد اولیه مرغوب, به آسانی می توان از آن به عنوان وسایل تزبیق پذیر نام برد.

قابل بازیافت بودن

در مورد مسائل زیست محیطی اقلام پلاستیکی بسیار گفته شده است ولی با این حال، این ماده بسیار بیشتر از آن چیزی که افراد تصور می کنند, قابل بازیافت می باشد. در واقع، بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی را می توان بارها بازیافت کرد تا محصولات جدید شکل بگیرد.

نتیجه گیری

وقتی صحبت از نگهداری مواد خوراکی می شود، یکی از بحث های رایج افراد این است که بین بهترین ظرف برای نگهداری مواد غذایی, کدامیک را انتخاب کنند. در ظاهر، هر دو ظروف پلاستیکی و شیشه ای شبیه به هم هستند اما تفاوت اصلی در کارایی و قابلیت هایی است که به همراه دارند. به طور خلاصه، شیشه یک ماده نسبتاً سنگین، شکننده و بسیار گران‌تر است و از سوی دیگر، پلاستیک سبک وزن بوده و مقرون به صرفه می باشد.