به جرات می توان گفت یکی از وسایل سرویس جهیزیه که مدت زمان زیادی را کدبانو های خانه دار از آن برای مصارف پخت و پز استفاده می کنند, قابلمه می باشد. در میان تمامی اقلام نچسب طروف گرانیتی دارای کیفیت بالاتر و خصوصیات حائز اهمیتی نسبت به تمامی لوازم پخت و پز برخوردار بوده که همین موضوع سبب محبوبیت حداکثری و بیش از اندازه آن در بین مشتریان اقلام آشپزخانه شده است. حال اکنون این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده که جنس این قابلمه ها باید از چه باشد تا خطرات ناشی از بی کیفیتی را برای آن ها به حداقل رسانده و سلامتی درگیر نکند. البته این سوال برای هر فردی ممکن است پیش آید و جای هیچ گونه نگرانی از این بابت نبوده چرا که در ادامه توسط فروشگاه وسایل آشپزخانه ارزان هایپرجهاز با تشخیص قابلمه گرانیتی اصل و نحوه انتخاب درست این دسته از اقلام آشنا خواهید شد.

متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از افراد متقلب در بازار حراجی لوازم آشپزخانه, اقدام به ارائه محصولات چدن با روکش گرانیت کرده اند که این موضوع سبب خدشه دارشدن تفکر مشتریان نسبت به این نوع محصولات شده است. به همین خاطر سبب شد تا فروشگاه عمده فروشی لوازم آشپزخانه هایپرجهاز اقدام به ارائه مطالب مفید و کاربردی در زمینه تشخیص قابلمه گرانیتی اصل و راه های مقابله با کلاهبرداری های حاضر شود تا متحمل ضررهای سنگین در این رابطه نشوید.

سرویس قابلمه گرانیتیسرویس قابلمه گرانیتی و نکات استفاده از آن

گرانیت, نوعی سنگ در طبیعت بوده که به دلیل سرسختی بالای آن, مقاومت زیادی در برابر شرایط محیطی همچون گرما و سرما داشته و اسم آن بر روی برخی از ظروف پخت و پز آشپزخانه قرار گرفته است. معمولا این نوع از ظروف به دلیل سرسختی زیاد و همچنین قابلیت نچسبیدن مواد غذایی به کف آن، منجر به این شده تا در سالیان سال مورد توجه و تایید بسیاری از خانم های خانه دار قرار گیرد. در گذشته برای تهیه غذا و پختن آن، با استفاده از ظروف آلومینیومی و یا مسی اقدام به انجام این کار می کردند که متاسفانه با مشکلات زیادی همچون چسبیدن غذا به کف آن و… مواجه می شدند. خوشبختانه امروزه این موضوع با ظروف گرانیتی به طور کامل حل شده و زوجین جوان از راحتی و آسودگی بیشتری برخوردار شده اند. در استفاده از این ظروف باید به یکسری نکات و دستورالعمل‌ها توجه جدی شده تا مدت زمان بهره بردن از آن طولانی تر شود که در ادامه به بررسی تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

  1. سرویس قابلمه گرانیتی و نکات استفاده از آنپس از هر بار استفاده از این ظروف باید آن را به صورت تمیز و کامل بدون باقیمانده مواد غذایی شسته تا در آینده منجر به کاهش سطح چسبندگی و از بین رفتگی قابلمه نشود.
  2. سعی کنید ظروف نچسب را بر روی شعله مستقیم و زیاد قرار ندهید و تا حد الامکان میزان حرارت آن را بر روی درجه متوسط قرار دهید چرا که گرمای مستقیم منجر به از بین رفتگی خاصیت آن خواهد شد. برای این منظور می توانید از کالایی با نام شعله پخش کن استفاده کنید که سبب تقسیم حرارت در زیر قابلمه شده و از کاهش کیفیت ظروف گرانیتی در بلند مدت می کاهد.
  3. هنگام هم زدن مواد غذایی در درون قابلمه سعی کنید از کفگیر و ملاقه های پلاستیکی و چوبی استفاده کنید چرا که ابزارهای فلزی منجر به خدشه دار شدن سطح روکش می شود.
  4. اغلب دیده می‌شود که بسیاری از خانم‌های خانه‌دار اقدام به خردکردن مواد غذایی در داخل تابه یا ظروف گرانیتی می کنند که این امر منجر به آسیب به ظاهر بدنه ظرف و کاهش طول عمر آن می شود.
  5. نکته مهم دیگر در هنگام شستشوی این نوع از اقلام گرانیتی, حتما از شوینده های نرم همچون مایع ظرفشویی و غیره استفاده کنید و حتی الامکان از مواد پودری استفاده نکنید چرا که زمینه از بین رفتگی محصول را به وجود می آورد.
  6. از نگهداری مواد غذایی در داخل ظروف گرانیتی به مدت زمان طولانی پرهیز کنید چرا که برخی از مواد غذایی دارای خواص اسیدی بوده و به مرور زمان اثرات مخربی را بر روی روکش و سطح داخلی آن وارد خواهند کرد.
  7. به هیچ عنوان این نوع از اقلام را بر روی یکدیگر و یا در داخل هم قرار ندهید چرا که منجر به آسیب جدی بر روی بافت داخلی آن خواهد شد. بهترین پیشنهاد این است که درب قابلمه ها را به صورت برعکس بر روی یکدیگر قرار داده و به ترتیب بزرگ و کوچک آن ها را بر روی هم بگذارید.

طرز استفاده از قابلمه گرانیتی

زمانی که برای اولین بار اقدام به تهیه ظروف گرانیتی می کنید باید به یکسری نکات و دستورالعمل‌ها توجه کرده تا آسیب زیادی به آن در طول زمان نرسد. با استفاده از چندین روش ساده می‌توانید مدت عمر محصول مورد نظر را افزایش داده و از کیفیت آن به مدت طولانی استفاده کنید.
بعد از اینکه محصول مورد نظر را از بسته بندی خارجی کردید, ظرف گرانیتی را با مایع ظرفشویی و اسفنج نرم شسته و در گام بعدی بر روی حرارت بسیار کم قرار دهید. سپس در حین حرارت دیدن مقداری روغن در درون آن ریخته و به صورت آرام آرام این روغن را در تمامی نواحی گرانیت چرخانده تا کاملاً به روغن آغشته شود و بعد از این مرحله آن را شسته و خشک کنید. بعد از اتمام این مراحل ظرف گرانیت موردنظر به خوبی افتتاح شده و منجر به طول عمر و دوام حداکثری آن خواهد شد.

طرز استفاده از قابلمه گرانیتیمعایب ظروف گرانیتی

به طور کلی هر یک از وسایل سرویس آشپزخانه که در مصارف آشپزی از آن استفاده می‌کنیم علاوه بر مزیت و ویژگی های آن, دارای معایبی نیز خواهند بود. در این میان قابلمه های گرانیتی نیز خالی از عیب نبوده و می‌توان چندین مورد از مشکلات رایج را برای آن ها برشمرد که در ادامه به بررسی تمام این موارد خواهیم پرداخت.

  • ظروف گرانیتی مقاوم‌تر از نوع تفلون به شمار رفته ولی باز هم به راحتی دچار خط و خش می‌شوند. بنابراین مهمترین و در عین حال بزرگترین معایب این نوع از ظروف، استفاده نکردن از کفگیرهای فلزی برای مصارف پخت و پز است. در موارد بالا نیز اشاره ای داشتیم که باید از ظروف پلاستیکی آشپزخانه همچون ملاقه و کفگیر برای مخلوط کردن غذا در داخل تابه استفاده کنیم.
  • مضرات دیگری که برای این نوع از ظروف می توان نام برد عدم تحمل گرما و حرارت زیاد می باشد. به طوری که این نوع از وسایل نمی تواند مدت زمان طولانی را گرما ببینند.

خصوصیات ظروف گرانیتی اصل چیست؟

در موارد بالا اشاره ای کلی به روش های تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی کردیم و با لیست کاملی در رابطه با این موضوع آشنا شدید. اکنون که تصمیم جدی برای تکمیل سرویس آشپزخانه و جهیزیه خود گرفته اید باید شناخت اساسی در مورد این کالا کسب کرده تا در آینده منجر به پشیمانی شما نشود. این نکات کلی قبل از خرید عبارتند از:

  1. اولین و مهمترین فاکتور که در تشخیص قابلمه گرانیتی اصل نسبت به تقلبی باید به آن توجه کرد, قیمت آن و در عین حال وزن بسیار ناچیز و کمتر نسبت به موارد مشابه است. همانطور که در موارد بالا نیزه کردیم باید بسیار هوشیار بود که در دام افراد کلاهبردار و تولید کنندگان سودجو نیافتید.
  2. شستشوی قابلمه های گرانیتی اصل به صورت خیلی راحت و آسان انجام می‌شود و اگر شما در این زمینه با مشکلات و مسائل زیادی دست و پنجه نرم می‌کنید, متوجه تقلبی بودن ظروف خود باشید.
  3. این نوع از ظروف به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند, قابلیت استفاده در فر و مایکروفر را داشته و اگر نسبت به این موضوع, ظروف شما ضعیف عمل می‌کند باید متوجه آن باشید.
  4. معمولا این دسته از ظروف به دلیل کیفیت بالایی که دارند هیچ گونه تغییری در رنگ غذا ایجاد نکرده و حتما در این بابت هوشیاری فراوانی را به خرج دهید.
  5. معمولاً قابلمه های گرانیتی اصل دارای ضمانت و گارانتی بوده و توصیه ای که می‌توانیم برای شما در هنگام خرید این نوع ظروف در لیست جهیزیه کامل عروس داشته باشیم, تهیه این اقلام از نمایندگی های معتبر و برندهای معروف لوازم آشپزخانه می باشد.