از گذشته تاکنون از ظروف چدنی به عنوان کالایی محکم و با استقامت در برابر حرارت زیاد یاد می کردند که این موضوع تاکنون توانسته در تولیدات انواع و اقسام لوازم آشپزخانه تاثیر بسزایی داشته باشد. بسیاری از کارخانجاتی که در زمینه تولید وسایل پخت و پز هستند به این نتیجه پی برده اند که آلیاژ چدن دارای مزیت های فراوانی در صنعت آشپزی و سلامت افراد جامعه ایفا می کند. چرا که این فلز گرانبها تامین کننده جدی و مهمی در مواد معدنی همچون آهن, ید و… برای سیستم ایمنی و رشد بدن برعهده خواهد داشت. به همین منظور کافیست اقلامی را که برای طبخ و تهیه غذا استفاده می کنید, جنس آن از چدن بوده تا تاثیر شگرف آن را در تحرکات روزانه تان به عینه مشاهده کنید. بنابراین اگر شما نیز در حال و هوای تدارک لیست جهیزیه کامل عروس هستید و قصد دارید تا جدیدترین ظروف پذیرایی ۱۴۰۱ با کیفیت عالی را برای خود و یا دیگر اعضای خانوادتان تهیه کنید, توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعات مفید و حائز اهمیتی را در رابطه با ظروف چدن نالینو به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم.

مزایا و معایب قابلمه چدنی

یکی از لوازم ضروری که بسیاری از خانم ها و کدبانوهای خانه دار به صورت مکرر در محیط آشپزخانه از آن استفاده می کنند, قابلمه است. این وسیله پرکاربرد در اندازه های متنوع برای پخت انواع غذاهای ایرانی و خارجی در نظر گرفته شده و امروزه تقاضای زیادی برای خرید آن در بازار های عمده فروشی لوازم آشپزخانه وجود دارد. اگر شما نیز همچون افراد دیگر به دنبال خرید این دسته از وسایل پخت و پز هستید, باید قبل از خرید, نسبت به معایب و مزیت های این دسته از کالاها اطلاعات لازم را داشته باشید تا در آینده منجر به پشیمانی شما از محصول مورد نظر نشود. ویژگی هایی که برای این جنس از قابلمه می توان بیان کنیم عبارتند از:

  • مزایا و معایب ظروف چدنی نالینواولین مزیت این دسته از وسایل پخت و پز, جنس آن است که امروزه بسیاری از کارخانه های تولیدی, چدن را برای مواد اولیه این دسته از قابلمه ها انتخاب می کنند. همانطور که می دانید; چدن آلیاژ بسیار خوبی در جهت انتقال سریع حرارت بوده و نیازی به صبر زیاد برای گرم شدن و یا داغ شدن آن نخواهد بود.
  • این نوع از ظروف در مقایسه با دیگر ابزارهای پخت و پز, وزن نسبت سنگینی داشته و از این جهت دارای دوام بالایی در برابر شرایط زیست محیطی همچون رطوبت, ضربه و… برخوردار است.
  • پخت و پز با ظروف چدنی نالینو علاوه بر اینکه در مزه دار شدن غذا تاثیر بسزایی داشته بلکه از سوی دیگر نیز برای سلامتی اعضای خانواده هیچ گونه آسیبی را وارد نخواهد کرد.
  • ظروف چدنی نالینو دارای سطح نچسب بوده و همین موضوع سبب کاهش مصرف روغن در پخت انواع غذاها خواهد شد.
  • درب این کالا به گونه ای طراحی و ساخته شده که منجر به برگرداندن بخار به داخل ظرف شده و در نتیجه مواد غذایی را سریعتر طبخ خواهد کرد. این موضوع از سوی دیگر سبب حفظ ویتامین های غذا شده و یک وعده غذایی سالم و مفیدی را برای شما یا اعضای خانواده تان به ارمغان خواهد آورد.
  • ظروف چدن اصل توسط شرکت نالینو ارائه می شود که نه تنها می توان بدون استفاده از شعله پخش کن بر روی اجاق گاز بهره برد بلکه به وسیله شعله های گاز بلکه بر روی زغال و یا داخل فر نیز برای طبخ غذا قابل استفاده هستند. این ویژگی برای افراد که به مدت طولانی در طبیعت و گشت و گذار هستند, می تواند مزیت قابل توجهی به حساب آید.

حساسیت زیاد در شستشوی اقلام چدنیهمانطور که این دسته از وسایل پخت و پز دارای مزیت هایی هستند, از سوی دیگر نیز به همان نسبت دارای معایب و مشکلاتی بوده که برای عده ای از افراد ناخوشایند خواهد بود. معایبی که برای ظروف چدن نالینو می توان نام برد عبارتند از:

  • اولین عیبی که برای این دسته از ظروف می توان نام برد و شاید برای بعضی از افراد ناخوشایند به نظر برسد, وزن زیاد و سنگین آن است.
  • حساسیت زیاد در شستشوی این کالا سبب شده تا افراد مراقبت زیادی برای شستن این کالا با وسایل تیز که منجر به آسیب به لایه رویی قابلمه شود, داشته باشند.

نحوه نگهداری از ظروف چدنی

همانطور که می دانید; برای اینکه طول عمر ظروف چدنی را افزایش دهید, باید از این محصولات به خوبی مراقبت و نگهداری صحیحی از آن داشته باشید. آگاه باشید که این دسته از وسایل پخت و پز به دو صورت لعابدار و بدون لعاب ساخته می شوند که نوع اول را باید به صورت دستی تمییز کرده و نباید توسط ماشین ظرفشویی مورد شستشو قرار دهید. در ادامه با نکات مهم در زمینه نحوه نگهداری این دسته از کالاها آشنا خواهید شد که عبارتند از:

  1. نحوه نگهداری از قابلمه چدنی نالینومی توانید این دسته از ظروف را به وسیله روغن های مخصوص و طبیعی مورد جلا و درخشش قرار داده و استحکام آن را برای مدت طولانی تضمین کنید.
  2. در هنگام پخت و پز با این ظروف, نباید از حرارت بالا و شعله مستقیم استفاده کنیم, چرا که سطوح و لایه های سطحی آن به مرور زمان دچار آسیب و خاصیت چسبندگی خود را از دست خواهند داد.
  3. زمانی ظرف چدنی نالینو را مورد شستشو قرار دهید که به طور کامل سرد شده باشد و دلیل این امر نیز چیزی جز افزایش طول عمر کالا نیست.
  4. باید توجه داشته باشید که این دسته از ظروف دارای وزن بسیار سنگین تری نسبت به وسایل دیگر پخت و پز داشته و از این بابت توجه زیادی در انتخاب خود قبل از خرید داشته باشید.
  5. سعی کنید وسیله مورد نظر را با سیم و یا اسکاچ مورد شستشو قرار نداده و حتی الممکن بعد از هر شستشو, آن را به طور کامل خشک کنید.
  6. به هیچ عنوان قابلمه چدن نالینو را به منظورهای مختلف برای یکدیگر پرت نکنید چرا که منجر به کج شدن و کاهش استقامت آن در پخت و پز خواهد شد.
  7. نکته قابل تامل دیگر این است که نباید به یکباره ظرف چدنی را سرد کنید. گاها دیده می شود افراد ته مانده غذاهای شام و یا ناهار را با همان گرمای موجود, در داخل یخچال گذاشته و این امر منجر به ایجاد شوک حرارتی در ساختارهای سلولی و گسستگی کالای مورد نظر خواهد شد.
  8. قبل از استفاده از این ظروف, آن را با آب و صابون شسته و بعد از خشک شدن کامل, با مقداری روغن بر روی حرارت کم شعله گاز بگذارید. با این اقدام زمینه طولانی شدن عمر محصول خود را برای مدت زیاد تضمین کرده اید.