اگر شما هم مثل اکثر مردم هستید که هر شب ماشین ظرفشویی را بدون اینکه زیاد فکر کنید روشن می کنید؛ مواد غذایی را از بشقاب‌هایتان می‌تراشید، مقداری مواد شوینده اضافه می‌کنید و صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شوید تا ظروفی را پیدا کنید که درخشان هستند. این بخشی از روال تمیز کردن روزانه ما است و انتظار داریم ماشین ظرفشویی ما کار خود را انجام دهد. همه ما طرز شستن ظروف را می دانیم، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ماشین ظرفشویی واقعا چگونه کار می کند؟ در واقع این دستگاه خیلی بیشتر از انتخاب دکمه شروع است. ماشین‌های ظرفشویی امروزی مجهز به چرخه‌های کم‌مصرف انرژی و صرفه‌جویی در زمان هستند که طول عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کنید که ظروف شما به درستی تمیز شده اند.تا انتهای این ویلاگ با هایپرجهاز همراه باشید تا در رابطه با این موضوع صحبت کنیم که ماشین ظرفشویی چیست و چگونه کار می کنند.

طرز کار ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که برای مدت زمان مشخصی کار کنند، مقدار دقیقی از آب مصرف کنند، و بقایای مواد غذایی و باکتری‌ها را مورد تجزیه قرار دهند اما سوال اصلی اینه که بعد از شروع چرخه شستشو ظروف، چه اتفاقی در داخل دستگاه شما می‌افتد؟

طرز کار ماشین ظرفشویینحوه کار ماشین ظرفشویی را به عنوان یک سونامی تمیزکننده در نظر بگیرید؛ آب با نیرویی بی امان سرازیر می شود و به هر ذره چربی و کثیفی که در بشقاب شما باقی مانده است, حمله می کند. اما به طور دقیق تر، یک چرخه با پمپ قوی شروع می شود که هر مایع باقی مانده را در دستگاه تخلیه می کند، سپس آب داغ وارد دستگاه می شود و یک مخزن کوچک در پایین ماشین ظرفشویی را پر می کند. بالواقع میزان تمیز کردن ظروف توسط این دستگاه به دمای آب و مقدار انرژی خارج شده به چرخه انتخابی شما بستگی دارد. در واقع شما می خواهید چرخه ای را انتخاب کنید که سطح تمیزی مناسبی را ارائه دهد و بسته به میزان کثیفی ظروف شما، این موضوع می تواند بر طول چرخه تأثیر بگذارد. همانطور که می دانید; مصرف آب و انرژی در همه برندها و مدل های ماشین ظرفشویی متفاوت است بنابراین اگر می خواهید مطمئن شوید که دستگاه به طور موثر کار می کند، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. اکنون، بیایید دریابیم که کدام چرخه ماشین ظرفشویی به بهترین وجه با نیازهای تمیز کردن شما مطابقت دارد.

چرخه های مختلف ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی برای تمیز کردن انواع ظروف کثیف دارای چرخه های متنوعی هستند که کار را برای شما عزیزان راحت تر می کند. در ادامه شما دوستان گرامی را با این چرخه ها آشنا می کنیم که عبارتند از:

چرخه پیش شستشو

این تنظیم به عنوان یک عملکرد پیش تصفیه نیز شناخته می شود و هر ظرفی را با غذای پخته خیس می کند. این کار روال تمیز کردن شما را کاهش می دهد زیرا مجبور نیستید ظروف خود را قبل از قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی از قبل خیس کنید. همچنین ممکن است دارای یک چرخه آبکشی جداگانه باشد که ظروف را فوراً قبل از اینکه ذرات غذا زمان خشک شدن روی ظروف داشته باشد اسپری می کند.

چرخه معمولی

این چرخه برای شستشو و خشک کردن روزانه بدون ظروف سنگین، گرمای شدید یا زمان شستشوی طولانی ظروف شما استفاده می شود که معمولاً حدود ۹۰ دقیقه به طول خواهد انجامید.

چرخه شستشوی سریع

این مرحله را گاهی اوقات به عنوان شستشوی ۳۰ دقیقه ای یا ۱ ساعته نامیده می شود و با استفاده از فوران زیاد آب و گرما برای تمیز کردن سریع و موثر ظروف شما شناخته خواهند شد. زمانی که میهمانان در راه هستند و شما عجله دارید تا ظروف، کاسه ها یا سایر اقلام ضروری کمی کثیف را تمیز کنید، این گزینه یک انتخاب ایده آل است.

چرخه شستشوی با سنسور

قابلیت سنسور به طور خودکار تنظیمات شستشو و خشک کردن ظروف را بسته به دما، سطح ظرف و اندازه بار تعیین می کند. این فقط از مقدار دقیق آب و انرژی مورد نیاز برای تمیز کردن ظروف شما استفاده می کند و آن را به گزینه ای مفید برای مخلوط کردن اقلام با سطوح مختلف باقی مانده غذا تبدیل می کند.

چرخه شستشوی با سنسور

چرخه سنگین

اغلب به عنوان چرخه وظیفه سنگین یا چرخه قابلمه و ماهیتابه شناخته می شود. این حالت از انفجار اضافی آب و دمای بالاتر برای مقابله با آشفتگی های بزرگ و اقلام سخت و چسبیده استفاده می کند. اگر ظرف، قابلمه یا تابه گریل به شدت کثیفی دارید، از این حالت برای تمیز کردن ظروف سوخته باید بهره ببرید. این تنظیم می تواند تا چهار ساعت به طول بیانجامد.

چرخه ظریف

این چرخه در دمای بسیار پایین تری اجرا می شود تا از اقلام ظریف همچون ظروف پلاستیکی جدید محافظت کند. که به آن چرخه نور یا چرخه شیشه نیز گفته می شود. این مرحله اغلب برای چینی های ظریف، کریستال یا هر چیز دیگری که معمولاً با دست می شویید, استفاده می شود.

چرخه دمای بالا

اگر نیاز دارید که باقی مانده های چرب یا مواد غذایی سوخته را از بین ببرید، از چرخه دمای بالا استفاده کنید. این کار دمای شستشوی اصلی را به حداقل ۱۳۰ درجه افزایش می دهد و به بهبود عملکرد شستشو و خشک کردن کمک می کند.

چرخه ضدعفونی کننده

این تنظیم حرارت را حتی بیشتر می کند و چرخه شستشو را روی ۱۵۰ درجه تنظیم می کند تا ۹۹.۹۹ درصد از باکتری های ناشی از باقی مانده غذا را از بین ببرد. حتی ممکن است تنظیماتی را پیدا کنید که دارای انفجار بخار متمرکز به عنوان بخشی از عملکرد Sanitize باشد.

چرخه های خشک کن ظروف در ماشین ظرفشویی

این نوع چرخه مراحلی همچون خشک کردن نهایی ظروف پخت و پز را برعهده داشته و سبب می شود تا اقلام کورد نیاز شما سریعتر خشک شده تا به دست شما برسد. یکی دیگر از تنظیمات رایج، چرخه خشک کردن طولانی است. این عملکرد یا دمای شستشوی نهایی را افزایش می دهد یا مدت زمانی را که چرخه خشک کردن حرارتی انجام می دهد افزایش می دهد. ترکیبی از این دو حالت خشک کردن، عملکرد بهتری در خشک کردن ایجاد می‌کند و لکه‌های آب مزاحم باقی مانده روی ظروف و ظروف شیشه‌ای شما را کاهش می‌دهد. قابلیت Heat Dry از یک عنصر حرارتی داخلی برای ایجاد جریان یکنواخت و ثابت هوای گرم در اطراف ظروف شما استفاده می کند. این منجر به تبخیر سریع هر قطره آب و سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن کمک می کند ولی گاها طول چرخه خشک شما را تا حدود ۳۰ دقیقه افزایش می دهد.

چرخه های خشک کن ظروف در ماشین ظرفشوییعناصر تمیز کننده موثر در ماشین ظرفشویی

همانطور که می دانید; یکی از وسایل ضروری در چک لیست جهیزیه کامل عروس, ماشین ظرفشویی است که عنصری عالی برای نظافت ظروف آشپزخانه محسوب می شود. ماشین ظرفشویی می توانند قدرتمند و کارآمد باشند, این عمل را مدیون موارد و عناصر دیگری است که سرانجام کار را خوشایند خواهد کرد. ترکیبی از مواد شوینده با کیفیت، حرارت متمرکز و سیستم شستشوی پویا و… سبب می شود تا اطمینان حاصل شود که ظروف شما تمیز خواهند شد. این عناصر مهم و تاثیر گذار در تمیز شدن ظروف عبارتند از:

  1. مواد شوینده پودری یا قرص مانند
  2. حرارت مناسبی که منجر به از بین رفتن کثیفی های ظروف می شود و در عین حال برای بسیاری از وسایل حساس همچون ظروف پلاستیکی سرویس آشپزخانه آسیبی وارد نمی شود.
  3. سیستم شستشو و نظافت این دستگاه با بازوهای اسپری قدرتمندی که در داخل دستگاه دارد سبب انفجار بخار می شوند.
  4. مصرف کم انرژی و در عین حال صرفه جویی در آب, برق و…

اکنون که کمی بیشتر در مورد چرخه های ماشین ظرفشویی, نحوه عملکرد این دستگاه و… دانستید, می توانید در زمان، آب و هزینه روزانه خود صرفه جویی بیشتری کنید. اگر از ماشین ظرفشویی ماقبل تاریخ خود خسته شده اید، آن را در گذشته رها کنید و به یک دستگاه مدرن ارتقا دهید. با این انتخاب شما از ویژگی‌های راحت تر و سیستم های جدیدی که هر روز در حال برورز شدن است, بهره خواهید برد.