ظروف آشپزخانه ابزار دستی کوچکی هستند که برای تهیه غذا استفاده می شود و کارهای معمول آشپزخانه شامل برش دادن مواد غذایی، گرم کردن غذا روی آتش بار یا روی اجاق گاز، پخت، آسیاب کردن، مخلوط کردن و اندازه گیری از جمله موارد استفاده این ظروف هستند.  ظروف مختلف برای هر کار ساخته شده و یک ابزار عمومی مانند چاقوی سرآشپز ممکن است برای انواع غذاها استفاده شود. معمولا اغلب ظروف آشپزخانه بسیار تخصصی هستند و صرفا برای تهیه نوع خاصی از غذا مانند جداکننده تخم مرغ یا هسته سیب قابل استفاده هستند. برخی از این وسایل زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که برای پخت غذا بارها از آن بهره برده و یا زمانی که آشپز مهارت یا تحرک محدودی داشته باشد، بهره می برند. معمولا وسایل آشپزی وسیله ای برای پخت و پز بوده و ممکن است با استفاده از اصطلاحات مشتق شده از کلمه “ظروف” طبقه بندی شوند. در این مقاله قصد داریم تا مروری بر تاریخچه ظروف آشپزخانه صحبت کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخچه مواد ساخته شده در ظروف آشپزخانه

بنجامین تامپسون در آغاز قرن نوزدهم اشاره کرد که ظروف آشپزخانه معمولاً از مس ساخته می‌شدند و با تلاش‌های مختلف برای جلوگیری از واکنش مس با غذا (به‌ویژه محتویات اسیدی آن) در دمای مورد استفاده برای پخت و پز، مشاهده شد که از آهن به عنوان جانشین مس استفاده زیادی می شود.
در آغاز قرن بیستم، ماریا پارلوآ خاطرنشان کرد که ظروف آشپزخانه از آهن و فولاد، مس، نیکل، نقره، قلع، خاک رس، ظروف سفالی و آلومینیوم (قلع‌شده یا لعاب‌شده) ساخته می‌شدند و با انتصاب به همین موضوع، آلومینیوم یک ماده محبوب برای ظروف آشپزخانه در قرن بیستم تبدیل شد.

مروری بر تاریخچه مواد ساخته شده در ظروف آشپزخانهفلز مس

مس، رسانای حرارتی خوبی بوده و ظروف تشکیل شده از این ماده هم بادوام و هم از نظر ظاهری جذاب هستند. با این حال، آنها همچنین نسبتاً سنگین‌تر از وسایل ساخته شده دیگر بوده و برای از بین بردن ترکیبات کدر سمی نیاز به تمیز کردن دقیق دارند.
معمولا قابلمه های مسی برای جلوگیری از تغییر رنگ یا تغییر طعم غذا با قلع تولید شده اند و این پوشش باید به طور دوره ای بازسازی شده تا از گرمای بیش از حد محافظت شود.

آهن

آهن بیشتر از مس (قلع‌شده) مستعد زنگ‌زدگی است. با مرور و بررسی جزئی از تاریخچه اقلام چدنی آشپزخانه خواهید دانست که این دسته از ظروف با اجتناب از ساییدن و خیساندن طولانی مدت در آب به منظور ایجاد لایه چاشنی کمتر مستعد زنگ زدگی هستند. برای برخی از ظروف آهنی، آب مشکل خاصی است، زیرا خشک کردن کامل آن ها بسیار دشوار بوده و سبب زنگ زدگی می شود. برای نگهداری ظروف آهنی برای مدت طولانی، فردی با نام ون رنسلر توصیه کرد که آن ها را با چربی یا پارافین غیر نمکی (از آنجایی که نمک نیز یک ترکیب یونی است) بپوشانید.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ کاربردهای زیادی در ساخت لوازم آشپزخانه داشته و در تماس با آب یا محصولات غذایی به میزان قابل توجهی کمتر زنگ می زنند. مواد غذایی تهیه شده با فولاد ضد زنگ(چاقو) لبه های قابل استفاده را حفظ می کنند و خطر زنگ زدگی آهن با سایر انواع فولاد را ندارند.

فولاد ضد زنگ در اقلام آشپزخانهظروف سفالی

ظروف سفالی هنگامی که در معرض تغییرات سریع دما قرار می گیرند، شکنندگی زیادی پیدا کرده و همانطور که معمولاً در پخت و پز اتفاق می افتد، لعاب این دسته از اقلام اغلب حاوی سرب سمی است. تامپسون خاطرنشان کرد که در نتیجه استفاده از چنین ظروف لعابداری، بخاطر قانونی که در برخی کشورها برای استفاده در پخت و پز، یا حتی استفاده برای نگهداری غذاهای اسیدی ممنوع شد, پیشنهاد کرد که یک آزمایش برای محتوای داخلی ظروف انجام گیرد. ظروف سفالی، چینی و ظروف سفالی را می توان هم برای پخت و پز و هم برای سرو غذا استفاده کرد و بنابراین در شستن دو مجموعه جداگانه از ظروف صرفه جویی به عمل می آید. این نوع وسایل بادوام هستند و برای پخت آهسته و یکنواخت در حرارت مانند پخت آهسته، عالی هستند.

پلاستیک ها

از جمله مواد تشکیل دهنده در اقلام آشپزی, پلاستیک هستند که امروزه نقش زیادی را برای افراد بالخصوص خانم های خانه دار ایفا می کند. یکی از این حوزه هایی که بسیار نقش آفرینی می کند, وسایل سرویس جهیزیه عروس بوده که با توجه به نیاز آن ها در طرح های مختلفی تولید و عرضه بازار شده اند. نمونه بارز این گفته سرویس پلاستیک ۷۰ پارچه برند لیمون است که تمامی اقلام تشکیل دهنده این سرویس, از جنس پلاستیک فشرده بوده و کارایی فوق العاده ای را برای خریداران دارد. باید توجه داشته باشید که برای خرید وسایل پلاستیکی آشپزخانه باید از مراکزی اقدام کنید که از همه لحاظ مطمئن باشند. امروزه مشاهده شده که افراد با وعده های ارزان بودن قیمت کالاها منجر به فریب مردم شده تا آن ها را وادار به تهیه این اقلام با قیمت ناچیز کنند. بنابراین توصیه می کنیم نسبت به این موضوع واقف بوده و سعی کنید که فروشگاه های معتبر اقدام کنید.

پلاستیک ها در اقلام آشپزخانهآلومینیوم

جیمز فرانک بریزیل در سال ۱۹۱۸ عقیده داشت که “آلومینیوم”بدون شک بهترین ماده برای اقلام و سرویس آشپزخانه است و خاطرنشان کرد ” به همان اندازه که ظروف لعابی از آهن یا قلع قدیمی برتری دارند، آلومینیوم نیز نسبت به ظروف لعابی برتری دارند”. وی توصیه خود برای جایگزینی ظروف قلع یا مینای فرسوده با ظروف آلومینیومی را اینگونه توصیف کرد که «ماهیتابه‌های آهنی قدیمی که در داخل جلا داده می‌شوند و یا با استفاده طولانی به صورت صاف ساییده شده اند، برتر از آلومینیوم هستند.
مزایای آلومینیوم نسبت به سایر مواد، هدایت حرارتی خوب است (که تقریباً یک پله بهتر از فولاد است) و تا حد زیادی با مواد غذایی در دماهای پایین و بالا واکنش نشان نمی دهد.

خاک رس

یکی از ویژگی‌های عالی سرامیک‌های متشکل شده از خاک رس این است که با غذا واکنش نمی‌دهند برای استفاده در مواد غذایی بی‌خطر هستند زیرا هنگام حرارت دادن مواد سمی از خود خارج نمی‌کند. ظروف سفالی تغییر شدید دما را دوست نداشته و به دلیل سطح تشکیل دهنده خاک رس, عطر و چربی مواد غذایی را به خود جذب می کند.